Feed

tazkirah sket

by facchan on Friday, February 26, 2010, under

bismilahirrahmanirrahim.salam

ari ni, 26 Feb 2010 bersamaan 12 Rabi'ulAwal, tarikh kelahiran nabi junjungan Muhammad S.A.W.

SALAM MAULIDUR RASUL!!!

so, sempena menyambut hari yg mulia nih, aku nk bagi tazkirah sket. ni tak,duk tulis psal fandom je.bosan gak *not really. XD*. aku ade t'baca satu artikel pasal 7 cara syaitan menyesatkan manusia and i'd like to share this to everyone.

1. setan larang manusia taat kepada Allah.

2. setan ajak manusia tunda2 waktu wat suruhan Allah. si laknat tu b'bisik kpd manusia " nanti la kalo ade mase, wat la mende2 tuh" or " lex r lu, muda lagi..wat la mase tua nnti".damn u setan!! (aku la salah s'orang yg t'pedaya tu.astaghfirullah)

3. ade waktu setan mendorong manusia untuk segera mengerjakan amal baik, sambil berkata: "cepatlah beramal, supaya banyak dan dapat memburu amal yang lainnya". Orang-orang yang selamat tentu menolak dan berkata: "Amal yang sedikit tetapi sempurna adalah lebih baik daripada amal yang banyak tetapi tidak sempurna".

4. setan kemudian menyuruh manusia untuk mengerjakan amal baik dengan sempurna sebab apabila nanti tidak sempurna akan dicela oleh orang lain. Orang-orang yang terpelihara tentu menolaknya dan akan berkata:"Untuk saya, cukup dinilai oleh Allah saja dan tidak ada faedahnya beramal karena manusia".

5. lepas itu setan suh kita b'bangga ngan amal yg kite wat."Betapa tingginya derajatmu dapat beramal shalih dan betapa pula cerdikmu dan kesempurnaanmu". Orang-orang yang soleh akan berkata: "Semua keagungan dan kesempurnaan itu kepunyaan Allah, bukan kekuatan atau kekuasaanku. Allahlah yang memberi taufik kepadaku untuk dapat mengerjakan amal yang Dia redhai dan memberikan ganjaran yang besar dengan kurnia-Nya. Jika sekiranya tanpa kurnia Allah, maka apalah harganya amalku ini dibandingkan dengan banyak nikmat Allah kepadaku, disamping dosa yang banyak yang aku kerjakan".

6. Setelah jalan kelima gagal, maka syaithan mengajukan jalan keenam. Jalan ini lebih hebat dari yang disebut sebelumnya. Dan tidak akan dapat menyadarinya kecuali orang yang hidup pikirannya. Syaithan berkata dengan mendesuskan di hati manusia: "Bersungguh-sungguhlah engkau beramal dengan sirr (rahasia), jangan diketahui oleh manusia sebab Allah jualah yang akan mendzahirkan amalmu terhadap manusia, dan akan mengatakan bahwa engkau adalah hamba Allah yang Ikhlas". Syaithan mencampurbaurkan terhadap setiap orang yang beramal dengan tipu dayanya yang halus sekali. Dengan ucapannya itu syaithan bermaksud untuk memasukkan sebagian dari penyakit riya. Orang-orang yang dipelihara oleh Allah menolak ajakan syaithan ini dengan mengatakan : "Hai mal'un (yang dilaknat) tiada henti-hentinya engkau menggodaku untuk merusak amalku dengan rupa-rupa jalan. Dan sekarang engkau berpura-pura seolah-olah akan memperbaiki amalku, padahal maksudmu adalah untuk merusaknya. Aku ini adalah hamba Allah dan Allah yang menjadikan aku. Kalau Allah berkehendak mendzahirkan amalku atau menyembunyikannya, kemudian menjadikan aku mulia atau hina, itu adalah urusan Allah. Aku tidak gelisah apakah amalku itu diperlihatkan oleh Allah kepada manusia atau tidak, karena itu bukanlah urusanku".

7. Setelah gagal dengan jalan keenam, maka ia menggoda lagi dengan jalan ketujuh dengan mengatakan: "Hai manusia tidak perlu engkau menyusahkan dirimu untuk beramal ibadah, karena sejak zaman Azali Allah telah menentukan manusia. Apabila engkau ditentukan sebagai orang yang bahagia, maka tidak akan menjadi mudharat apa-apa kalau engkau meninggalkannya, dan engkau tetap akan menjadi orang yang bahagia. Sebaliknya apabila engkau telah ditentukan sebagai orang yang celaka, maka tiada gunanya engkau beramal, karena engkau tetap akan celaka".

celaka tul setan ni. mmg dasar setan btol!! so itula sedikit byk cara setan nk sesatkan manusia. cara yg ke-6 n ke-7 tu aku copy paste je..xreti nk edit gne ayt s'diri. gpon tu lam bhse indon, so xbape nk paham..hehe.

so sama2lah kita sentiasa b'doa agar dijauhkan dgn hasutan setan ni ye. dan jgn la kita abaikan sunnah rasulullah saw sebab sunnah rasulullah ni adalah panduan hidup kita selain kitab suci al-Quran.

stop here.salam
.............................

*sedih, CTKT da nk habis!! T_T *








0 comments for this entry:

Followers

Looking for something?

Search the Site

If you can't find what you are looking for, please leave a comment somewhere, subscribe to our feed and hopefully your question will be answered shortly, so please visit again!